Свиленски към Асен Василев: Развалете концесията на Летище „София“ – пари в чували не се дават, но не се и взимат

admin

50 млн. лв изтичат всяка година, след като Борисов подари най-скъпия актив на държавата – това могат да са пари за образование и за млади семейства, призова социалистът

„Г-н Василев, ще направя едно предложение, което вече направих в транспортна комисия, то не намира място сега в бюджета, но тъй като колегата от БСП Ирена Анастасова постави въпрос за 50 млн. лв., нужни за висшето образование и вие казвате ,че няма откъде да дойдат тези пари, ще ви върна с един случай назад в годините. И мисля, до петък, когато сe гласува бюджета на министерство на транспорта, заедно с народните представители можем да направим едно добро нещо за България“. С тези думи зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски се обърна към финансовия министър Асен Василев и обясни какво има предвид:

„През 2020 г. правителството на Борисов тогава подари най-скъпия актив, най-богатото търговско дружество – Летище „София“, давайки го на концесия. Оттогава до днес в българския бюджет трябваше да постъпват по 24 млн. евро на година или това са 50 млн. лв. всяка година от 2020 насам. През 2021 г. по неясни обстоятелства под претекст ковид-кризата тази концесионна такса беше опростена и отложена напред във времето след 20 години. Т.е. сега нищо и след 20 години концесионерът ще почне да плаща пак тези 50 млн. лв., не актуализирана и съобразно инфлацията друга сума, тези 50 млн.лв.“, посочи Свиленски.

Той отново се обърна към финансовия министър с репликата: „Вие казахте, че не е хубаво да се дават пари в чувал, но аз мисля, че не е хубаво и да се взимат пари в чувал. Защото, това което се случва с концесията на летище „София“ граничи с взимане на пари в чувал. От някой. Защото, в бюджета на транспорта има записани 18 млн. лв. от концесии“.

Народният представител от БСП припомни, че когато е била опростена концесионната такса, пътникопотокът, наистина, е бил намален. „Но към 20 ноември вече е възстановен на 98, а може би вече на 100 %. Т.е. ние като държава, вие като правителство, като Министерство на финансите имате пълното основание още от 1 януари да заложите и изискате от концесионера да си заплаща таксата, такава, с каквато е спечелил концесионната процедура. Въобще не говоря за изпълнението на концесионния договор като подобрение, изграждане на писта, терминал и др. Това, което разбрахме ,че са оправили тоалетните, няколко фотьойла, 2-3 дивана, колкото да ви замаскират очите когато тръгнете да пътувате и да видите, че нещо се е подобрило“, посочи още Георги Свиленски.

Социалистът се обърна към управляващото мнозинство за подкрепа на това предложение. „Защото 50 млн. лв. всяка година изтичат. Отделно с министъра на транспорта сме говорили в транспортна комисия да се предприемат действия да се прекрати тази концесия, тъй като те не изпълняват концесионния договор. Когато един концесионен договор не се изпълнява, нормалното, което трябва да направи правителството, Министерството на транспорта, е да предприемат действия пo развалянето на тази концесия, защото другото, г-н министър, е вземане на пари в чувал“, посочи пред финансовия министър Свиленски.

И добави, обръщайки се към него: „Аз съм съгласен с вас, че пари в чувал не трябва да се дават, но и вие се съгласете с мен, че пари в чувал не трябва да се вземат. Така, че се надявам да получа вашата подкрепа и тези 50 млн. лв. отсега да видите в кои от предложенията на БСП могат да бъдат насочени – Фонд „Инвитро“, висше образование, достатъчно предложения сме направили“.

Народният представител от БСП Иван Ченчев добави в реплика след Георги Свиленски за чувалите с взиманията и попита: Но трябва ли тези 500 млн. лв. по договора с концесионера да си ги поиска държавата, защото ако това се случи и държавата си ги намери, респективно финансовия министър – може да се каже, че това е един успешен ход за България“, посочи Ченчев.

В отговор на думите му, и на последвалото изказване на финансовия министър Асен Василев, Свиленски каза: „Най-точен отговор по поставените въпроси може да даде г-н Борисов. В крайна сметка той е наясно и с кой е вземал чувалите и с кой е давал чувалите. И могат ли да се върнат или не, защото неговото управление подари този скъп актив – летището“.

Свиленски обаче подчерта, че тези 500 млн. лв, наистина са по концесионен договор, концесионерите са длъжни през първата година да ги дадат авансово, за да влязат в концесията. „Само, че след това имат ангажименти по концесията, които трябва да изпълняват. И никой държавен служител до този момент не си е направил труда, включително и Министерство на транспорта, да констатират неизпълнението, за да може тази концесия да бъде прекратена. Информацията, която имам аз е, че договорът не се изпълнява систематично. 4 години по 50 млн. лв. са вече 200 млн. лв. загуби за държавата“, заяви Свиленски.

В репликата си зам.-председателят на парламентарната група на социалистите каза още: „Ще спасим БДЖ – с това Борисов подари летището, с това лъжеше всички хора – и на летището, и онези 10 000 души, които работят в БДЖ. Към днешна дата се вижда какво е състоянието на БДЖ и на Български пощи. Парите изчезнаха, концесията не се изпълнява, БДЖ и Български пощи са в технически фалит, Борисов го няма сега да обясни“, заяви Свиленски и отново призова за бърза констатация на неизпълнение на концесията, изискване и завеждане на приходите към бюджета.

БСП предложи и увеличение с 2 милиона лева на бюджетното финансиране на Агенцията за публични предприятия и контрол. Тези средства са необходими за осъществяване на цифровизация на архивите на агенцията и подобрение управлението на държавните предприятия. Тъй като в момента има натрупани 18 милиона листа от процесите на приватизация от началото на прехода или 150 тона, които трябва да бъдат цифровизирани, за да се проследи какви са ефектите от приватизацията, има ли нарушение на законите, и защитен ли е държавният интерес в тези сделки.

Post Comments:

Вашият коментар